فروش مال غیر

فروش مال غیر

دخل و تصرف در اموال دیگران از جمله فروش بدون اطلاع و رضایت مالک آن، ارتکاب جرم محسوب شده و در واقع نوعی تجاوز به مالکیت دیگران است. فرد مرتکب، به ظاهر خود را مالک اموال دیگران نشان داده و به قصد فریب خریدار و کلاه برداری از مالک، اقدام به فروش اموال می کند که به اینکار، فروش مال غیر گفته می شود.

ارکان تحقق جرم فروش مال غیر

رکن مادی: اقدام به فروش اموال دیگران بدون مجوز قانونی یا رضایت مالک
رکن معنوی: اقدام عمدی و از روی سوء نیت

رکن قانونی: ماده مصرح قانونی حاکم بر این اقدام مجرمانه که قانون راجع به فروش مال غیر مصوب 1308 و قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری می باشد.
این جرم می تواند در خصوص مالی که متعلق به غیر باشد اتفاق بیفتد.

در زیر به بررسی برخی از عناوین مهم در خصوص آن توسط وکیل فروش مال غیر می پردازیم:

فروش مال غیر خودرو

در فروش مال غیر خودرو نکات مهمی وجود دارد که باید به آن توجه داشت. از جمله تاریخ معامله و نحوه معامله، قولنامه و مبایعه نامه فروش خودرو، اینکه معامله توسط چه کسی و با چه نیتی انجام شده است، نحوه پرداخت پول و نقش نمایشگاه دار و بنگاه دار در فروش خودرو چه بوده است.

فروش مال غیر خودرو

مهلت شکایت

جرم انتقال مال غیر مانند سایر جرائم مشمول مرور زمان می شود. بموجب ماده 105 و 106 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 مهلت شکایت فروش مال غیر 10 سال از تاریخ وقوع جرم است و همچنین مستنداً به قانون کاهش مجازاتهای تعزیری مصوب 1399 در صورتی که مال فروخته شده کمتر از 100 میلیون تومان باشد، مالباخته فقط یک سال از تاریخ اطلاع، فرصت دارد تا نسبت به ثبت شکایت خود اقدام نماید. در غیر این صورت پرونده مشمول مرور زمان در جرم فروش مال غیر می گردد و پرونده بدون ورود به ماهیت، مختومه خواهد شد.

نمونه شکایت فروش مال غیر

در اینجا نمونه ای بسیار ابتدایی از نحوه تنظیم شکایت فروش مال غیر می آوریم؛ ولی در تنظیم شکواییه انتقال مال غیر، ارکان جرم کاملاً باید در نظر گرفته شود، روند ارتکاب جرم توسط وکیل متبحر در این حوزه بررسی و متن شکایت فروش مال غیر متناسب با آن تنظیم گردد.

متن نمونه فروش مال غیر با قولنامه

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب تهران
با عرض سلام
به استحضار می رساند اینجانب …. در تاریخ ….. یک قطعه زمین به پلاک ثبتی ….. فرعی از ….. اصلی را از مشتکی عنه خریداری نمودم و مبلغ ….. بابت ثمن معامله به حساب مشارالیه واریز نمودم و مقرر گردید در تاریخ ….. جهت تنظیم رسمی انتقال به دفترخانه مراجعه کنیم.
پس از گذشت 2 ماه از تاریخ دفترخانه، مشتکی عنه (متهم) با بهانه های واهی از حضور در دفترخانه جهت انتقال سند طفره می رفت. نهایتاً پس از تحقیقات بسیار و نصب بنر در قطعه زمین مذکور شخص دیگری به نام آقای …. پیدا شد که وی هم مدعی مالکیت زمین مذکور بود و با ارائه یک مبایعه نامه به تاریخ قبل از معامله اینجانب، کاشف بعمل آمد که دو ماه قبل از معامله با اینجانب، پلاک مورد معامله توسط متهم قبلاً نیز فروخته شده است که هر دو مبایعه نامه به پیوست تقدیم می گردد.
علیهذا نظر به مراتب فوق تقاضای تعقیب متهم را از آن مقام محترم دارم.

مجازات فروش مال غیر

در پاسخ به این سوال که فروش مال غیر چه حکمی دارد باید گفت بر اساس قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر مصوب 1308 و همچنین رای وحدت رویه 594 هیأت عمومی دیوان عالی کشور، حکم جرم فروش مال غیر بر اساس قانون مجازات اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری صادر می گردد و مجازات آن یک تا 7 سال حبس، پرداخت جزای نقدی معادل مالی که موضوع جرم بوده و همچنین رد مال (برگرداندن مال) به بزهدیده است.

مجازات فروش مال مشاع

آیا شریک مشاعی می تواند علاوه بر سهم خود، سهم شرکای دیگر را نیز انتقال دهد؟
اگر یکی از شرکاء سهم سایرین را نیز معامله کند، آیا مجرم است؟

باید گفت علیرغم اینکه بموجب قانون، فروش مال متعلق به شخص دیگر جرم است؛ ولی در خصوص فروش مال مشاع توسط شریک، قضیه کمی پیچیده تر است.
واقعیت اینست که در این خصوص آرای متفاوتی وجود دارد و از نگاه هر دو طرف پرونده دفاعیاتی را می توان مطرح نمود. از طرفی وقتی یک نفر بدون اجازه و اذن صاحب مال، آن را معامله می کند و مالی به نفع خود می برد، می توان سوء نیت را از این عمل برداشت کرد. از طرفی برخی از قضات بر این باورند که فروش مال مشاعی جرم نیست. به این علت که شریک مشاعی در تمام مال، شریک است و به نوعی مال خود او نیز هست. فلذا در این خصوص رویه قضایی واحدی وجود ندارد و موضوع می بایست بصورت تخصصی توسط وکیل متخصص اعلام نظر گردد.

فروش مال غیر با قولنامه و سند

انتقال مال غیر می تواند هم با مبایعه نامه باشد هم با سند رسمی. به این معنا که هرگاه شخصی که مالک ملک است و آن را بموجب مبایعه نامه به شخصی می فروشد، اگر بعد از معامله همان ملک را بموجب سند رسمی به شخص دیگری انتقال دهد مرتکب جرم شده است و همچنین برعکس. یعنی اگر شخصی ملکی را بموجب سند رسمی به دیگری انتقال دهد و بعد از آن همان ملک را بموجب قولنامه به دیگری منتقل کند باز هم مرتکب جرم شده است.

فروش مال غیر با وکالتنامه

سوال: اگر شخصی که وکالت فروش دارد، ملکی را به استناد وکالتنامه به دیگری انتقال دهد، در حالی که این ملک قبلاً فروخته شده بود، آیا شخص انتقال دهنده مجرم است؟

پاسخ:

فرض اول: فروشنده (دارنده وکالتنامه) ملک را مثلاً بموجب مبایعه نامه به شخصی فروخته و اکنون با وکالتنامه به شخص دیگری در دفترخانه انتقال داده است، در این صورت او مرتکب جرم شده است.

فرض دوم: فروشنده (دارنده وکالتنامه) ملک را قبلاً با وکالتنامه در دفترخانه به نام شخصی انتقال داده است و بعد از آن ملک را به شخص دیگری با مبایعه نامه می فروشد. در این فرض نیز وکیل (دارنده وکالتنامه) مجرم است.

فرض سوم: مالک اصلی (موکل در وکالتنامه) قبلاً ملک را بموجب سند رسمی یا عادی (مبایعه نامه) به شخصی انتقال داده است و بعد از آن وکیل (دارنده وکالتنامه) ملک را بموجب سند عادی یا رسمی به شخص دیگری فروخته است. در این صورت بحث سوء نیت مطرح می گردد. به این معنا که اگر وکیل در وکالتنامه از فروش ملک اطلاع داشته باشد و با علم به این موضوع انتقال را انجام دهد، مجرم است ولی اثبات اطلاع وکیل از معامله به عهده شاکی است.

ما در دعاوی فروش مال غیر تبحر داریم؛ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید.

نمونه پرونده فروش مال غیر

در اینجا چند نمونه رای صادره در خصوص این موضوع که در سامانه ملی آرای قضایی وجود داشت آورده ایم.

نمونه پرونده فروش مال غیر

فروش مال غیر

جرم انتقال منافع مال غیر

در صورتی که شخصی منافعی که متعلق به شخص دیگری است انتقال دهد، مرتکب جرم شده است. بنابراین حتی اگر کسی مالک ملکی باشد و آن را بمدت یک سال اجاره داده باشد به این معناست که به مدت یک سال حق استفاده از منفعت آن ملک را ندارد و اگر در طول مدت یک سال دوباره آن را اجاره دهد مستوجب مجازات خواهد بود. بنابراین اگر کسی مالک منافع نباشد نمی تواند آن را به دیگری انتقال دهد. خواه نسبت به خود ملک (عین ملک) مالکیت داشته باشد یا نداشته باشد.

سوال: آیا اگر کسی که مستأجر است ملک را اجاره دهد، مرتکب جرم شده است؟

پاسخ: خیر؛ فرض می کنیم مستأجری ملک را به مدت دو سال اجاره کرده است و در قرارداد اجاره حق اجاره دادن به شخص دیگر از مستأجر سلب شده است. باز هم در این صورت اگر مستأجر ملک را به شخص دیگری اجاره دهد، مرتکب جرم نشده است. منتها به شرط اینکه از مدت اجاره نامه خودش بیشتر نباشد. لذا اگر مستأجری که یک سال از قرارداد اجاره دو ساله اش گذشته باشد فقط حق دارد به مدت یک سال آن را برای اجاره واگذار نماید. البته ممکن است مالک بتواند در دادگاه حقوقی، قرارداد اجاره را فسخ کند یا ضرر و زیان بگیرد که این موضوع فارغ از بحث فعلی است.

در زیر یک نمونه رای دادگاه در خصوص انتقال منافع مال مشاع به غیر قرار داده ایم.

فروش مال غیر

جمع بندی

مبحث انتقال مال غیر بسیار تخصصی بوده و ارکان تشکیل دهنده جرم می بایست توسط وکیل متخصص در این زمینه بررسی گردد. جهت مشاوره (با پرداخت هزینه) در این خصوص از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

مجازات فروش مال غیر جیست؟

بر مبنای قانون، مجازات فروش مال غیر یک تا 7 سال حبس به اضافه رد مال و جریمه دولتی است. البته ارکان وقوع جرم و شرایط آن را بصورت کامل در متن شرح داده ایم.

آیا فروش مال غیر بصورت مشاع جرم است؟

فروش هرگونه مال متعلق به غیر بدون رضایت وی، جرم است ولی در این خصوص برخی از قضات نظر متفاوتی دارند.

مرور زمان جرم انتقال مال غیر چقدر است؟

بموجب قانون مجازات اسلامی، مرور زمان جرم انتقال مال غیر اگر مبلغ بالای یکصد میلیون تومان باشد 10 سال است.

45 دیدگاه. Leave new

  • ابوالفضل باقری
    2023-03-16 16:58

    سلام و عرض ادب بنده یک زمین به متراژ ۱۰۰۰متر فروختم که از ان ۲۰۰ متر برای شریکم بود و من فقط به دلیل اینکه لفظا به من اجازه داده بود فروختم ، حالا از من شکایت کرده ، می خواستم بدونم حکمش چیه ؟

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-03-18 00:19

      با سلام
      اگر بتوانید ثابت کنید که فروش با اجازه بوده است، حتی اگر شفاهی بوده باشد اقدام شما مجازاتی ندارد. در بعضی موارد نیز برخی از قضات قائل به این استدلال هستند که فروش مال مشاعی توسط یکی از مالکین حتی بدون اجازه سایر مالکین جرم تلقی نمی شود

      پاسخ
  • احمد
    2023-03-27 03:54

    سلام من یک پنل ضبط پیدا کردم. بعد از حدود سه هفته که دستم بود اونو توی دیوار برای فروش گذاشتم. بعد از اون صاحبش از توی دیوار پیدا شد و من اونو بهش دادم بعد از اون صاحب پنل ازم شکایت کرده که من از اون دزدی کردم و مانیتور اون رو هم برداشتم .البته من دو نفر شاهد دارم که اون رو پیدا کردم و حتی فردای آن روز که پیدا کردم به چند نفر نشون دادم که شاید اون پنل مال اونا باشه. الان پرونده من رو فرستادن برای قاضی . میخواستم بدونم حکمم چیه؟ البته توی کلانتری به من گفتم که فروش مال غیر کردی لطفاً شما منو راهنمایی کنید چکار کنم

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-03-29 16:38

      با سلام
      به نظر می رسد اتهام مطرح شده علیه شما معامله مال مسروقه باشد نه فروش مال غیر. در هر صورت هر عنوان کیفری نیازمند سوء نیت است. بدین معنا که شما باید اولاً اطلاع می داشتید که مال مسروقه است دوماً با علم به مسروقه بودن آن را می فروختید. با توجه به اظهارات شما شاکی می بایست اثبات کند که مال وی به سرقت رفته چرا که ممکن است پنل ضبط به سرقت نرفته باشد مثلاً گم شده باشد که پیدا کردن و فروش مالی که پیدا شده است از منظر قانون جرم نیست

      پاسخ
  • استیو
    2023-04-02 09:21

    باسلام
    بعد از اینکه دادسرا حکم فروش مال غیر رو صادر کرد و قطعی شد
    صاحب اصلی ملک چگونه و بر اساس چه قانون و ماده ای میتونه مطالبه گر ملک خودش باشه؟

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-04-03 22:22

      با سلام
      مطالبه ملک توسط مالک دو جنبه دارد. یکی جنبه تصرف فیزیکی و دیگری مالکیت سندی. اگر سند به نامتان نیست و میخواهید حکم به دریافت سند بگیرید می بایست در مراجع حقوقی دعوای ابطال سند مطرح کنید و اگر صاحب سند هستید و می خواهید تصرف فیزیکی داشته باشید باید در دادگاه حقوقی دعوای خلع ید مطرح شود. لیکن این راهنمایی در حد مختصر بوده و توصیه می شود برای طرح دعوا تماس بگیرید.

      پاسخ
    • هادی
      2023-05-06 22:50

      سلام من سه سال پیش از یه نفر یه ماشین با قولنامه خریدم اما همون روز طرف برام وکالت بلاعزل و تام از مالک گرفت حالا مالک شکایت کرده که وکالت فروش داده من بفروشم ثمن معامله بهش برگردونم در صورتی که قاضی ازش قبول نکرد اما بازم تقاضای تجدید نظر داده به جایی میرسه؟

      پاسخ
      • گروه وکلای سایا
        2023-05-10 23:30

        با سلام
        متاسفانه بدون مطالعه پرونده امکان اظهار نظر در خصوص آن وجود ندارد

        پاسخ
  • محسن
    2023-04-12 18:03

    سلام من و همسرم به مشکل خوردیم و اون زمانی که من نبودم تمام اساس و وسایل منزل رو از خانه خارج کرده و بعد یک پیانو از وسایل رو فروخته
    من فاکتور پیانو رو دارم میتونم فروش مال غیر شکایت کنم

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-04-13 21:59

      با سلام
      به لحاظ حقوقی اگر فاکتور پیانو به نام شما باشد، می توانید تحت عنوان فروش مال غیر شکایت کنید. منتها علاوه بر اثبات مالکیت شما که با فاکتور است اثبات فروش بدون اجازه نیز جهت طرح دعوا لازم است. باید گفت در مواقعی که پرونده های این چنینی علیه اعضای خانواده نسبت به یکدیگر در محاکم قضایی طرح می شود، برخی از مراجع قضایی به شکل مسامحه با موضوع برخورد می کنند و اتهام وارده را به آن ترتیبی که باید انجام شود رسیدگی نمی کنند.

      پاسخ
  • محمد
    2023-04-20 11:56

    سلام خسته نباشیدمن ۱۸ساعت آب جوی خریدم ازبنده خدای الان بعداز ۱۱سال وارثین ازم شکایت کردن واسه بطلان معامله تکلیف من چی میشه اون طرف هم که من اب رو ازش خریداری کردم جزو وارثین هست ولی وکالت نامه نداشته

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-04-21 19:25

      با سلام
      فروش اموالی که به ارث می رسد اگر توسط یکی از وارثین باشد آن وارث فقط می تواند به نسبت سهم خود معامله نماید. در مورد شما اگر سایر وارثین امضا نکرده باشند معامله فقط نسبت به سهم وارثی که فروشنده بوده است صحیح است و الباقی معامله قابلیت ابطال دارد. البته این موضوع نیاز به بررسی دقیق تر و مطالعه پرونده توسط وکیل را دارد

      پاسخ
  • سارا زارعی
    2023-04-21 14:50

    سلام برادر من بدون اجازه من رفته ماشینی که به اسم پدرم بود و ارث رسیده بود رو فروخته میخوام بدونم چه جریمه ای و مجازاتی برای ایشون در نظر گرفته میشه؟

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-04-21 19:19

      با سلام
      به لحاظ حقوقی، این کار جرم محسوب شده و تحت عنوان فروش مال غیر قابل پیگیری است ولی برخی از دادگاه ها این موضوع را جرم نمی دانند چرا که تلقی آنها این است که مال مشاعی است و فروش مال مشاعی توسط یکی از مالکین جرم نیست

      پاسخ
  • میلاد
    2023-04-24 17:39

    سلام و عرض و احترام
    بنده زمینی خریدم در تاریخ ۱۳۹۰خارج از بافت شهری
    با گذشت ۱۰ سال بنده سعی بر ساخت بنا داشتم که با اخطار ادره آب مبنی بر اینکه از سال ۱۳۴۰ این زمینا مجاور در حریم و بستر کال بوده و هست!!!
    در حال حاضر اداره آب بنده رو محکوم به تصرف مال غیر کردن و مهلت دادن هر چه زودتر زمین رو به حالت اولیه برگردانم
    لطف و بزرگیتونو میرسونه که منو راهنمایی کنید

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-04-25 21:56

      با سلام
      در قانون جرمی تحت عنوان تصرف مال غیر وجود ندارد. اگر ملک متعلق به شماست و اداره آب مدعی مالکیت آن و یا مجاورت آن در حریم است می بایست به مراجع قضایی مراجعه و مدارک ارائه نماید. فلذا در صورتی که شما مالک هستید اداره آب یا باید با شما توافق کرده، پول زمین را بدهد و یا از طریق مراجع قضایی اقدام نماید

      پاسخ
  • مسعود
    2023-04-25 16:05

    عرض ادب
    بنده ملکی رو از کسی خریدم که زمان معامله قولنامه آیی از صاحب قبلی که داشتند و کپی سند به نام صاحب قبلی رو نشون دادن ، بعد از گذشت سه ماه به دلیل مشکلات فروشنده بنده با صاحب ملک سر انتقال سند بدلیل بدهی دارند هنوز وکالت و سند به نام بنده زده نشده و هر سری بهانه آیی میاره که راضیش میکنم و … این حکم فروش مال غیر هست یا خیر 🙏

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-04-25 21:53

      با سلام
      اگر صاحب سند ملک را به فروشنده شما فروخته باشد و شما از وی خریده باشید این موضوع فروش مال غیر محسوب نمی شود. منتها شما باید علاوه بر مبایعه نامه خودتان، اصل مبایعه نامه قبلی را هم داشته باشید تا بتوانید برای گرفتن سند از طریق دادگاه اقدام نمایید.

      پاسخ
  • مهران
    2023-04-28 20:09

    سلام وقت شما بخیر، بنده 200 متر زمین در سال 96 به مبلغ متری 1 میلیون تومان خریداری کردم و به تازگی متوجه شدم که فروشنده کلاهبردار بوده. سوال من اینه که‌ اگر من ازش شکایت کنم آیا میتونم ادعای خسارت به قیمت روز کنم؟ (قیمت زمین الان در اون منطقه متری 20 می3تومان است) با تشکر

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-04-28 22:36

      با سلام
      بله؛ بر اساس رای وحدت رویه ای که توسط هیئت عمومی دیوان عالی کشور صادر شده است در صورتی که مال فروخته شده متعلق به غیر باشد، شما می توانید نرخ روز کارشناسی زمین را از فروشنده مطالبه نمایید

      پاسخ
  • احسان
    2023-05-08 12:59

    سلام
    من یک واحد اداری را خریداری کردم و الان متوجه شدم که اون واحد مال دو نفر هست
    سند واحد اداری دست مالک اصلی هست که به این دو نفر فروخته
    حالا مالک اصلی می‌تونه سند را به من انتقال بده
    یا من باید شکایت فروش مال غیر داشته باشم

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-05-10 23:35

      با سلام
      به لحاظ حقوقی، مالک کسی است که اولین معامله با وی انجام شده است و اگر همان مال به نفرات دوم یا سوم فروخته شود، خریداران بعدی خریدار مال غیر بوده و ایجاد مالکیت نمی کند. اگر برای شما چنین بوده باشد، می توانید تحت عنوان “فروش مال غیر” و همچنین “مطالبه قیمت ملک خود به نرخ روز” اقدام نمایید

      پاسخ
  • داریوش
    2023-05-11 12:33

    سلام، فردی با ادعای وکالت از صاحب خودرو ماشینی را به من فروخت اما بعد از 1 سال به بهانه های مختلف از سند زدن خودداری کرد و با ادعای عدم همکاری مالک ماشین را با سوئیچ یدک از پارکینگ من برداشت و به مالک برگرداند و به من قول پرداخت پول ماشین را داد و پس از چند روز متواری شد. مالک نیز بلافاصله خودرو را به فرد دیگری فروخت. آیا بازگرداندن ماشین به من انجام میشود؟

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-05-11 21:41

      با سلام
      اگر معامله شما با شخص مالک یا به وکالت از مالک نبوده باشد، انتقال مالکیت به نفع شما اتفاق نیفتاده است. بازگرداندن خودرو منوط به مالک بودن شما به لحاظ حقوقی است. بنابراین با اوصاف اعلام شما توسط شما صرفاً می توانید شکایت کیفری علیه فروشنده را مطرح نمایید

      پاسخ
      • داریوش
        2023-05-17 14:29

        طبق تحقیقات بازپرسی مشخص شده است که مالک اولیه آگاهانه به فروشنده ماشین را جهت فروش شرایطی داده است و ماشین را با قیمت بالاتر و چک بیست ماهه به فروشنده فروخته است. اما ادعا کرده که فکر میکردم فروشنده با خریدار قبلی (بنده) توافق کرده و ماشین را به من پس داده است.

        پاسخ
  • با سلام.وعرض ادب بنده یه ملک زمین داشتم سال ۹۱‌قولنامه دستی تو خونم نوشتم فروختم به یک نفر از آشنایان بقرار که یه هفته ای پول زمین پرداخت کند تا یه ماه پولی بحساب بنده پرداخت نکرد و هیچ گونه وجه نقدی پرداخت نکرده .وچون مشکل مالی داشتم گفتم اگه پول نداری من تو فشارمالی هستم زمینم مشتری دارد گفت موقعیت مکانی ملکتون خوب نیست ومال خودتون گفتم برگ قولنامه دستی بهم برسون فرمودن هروقت تشریف آوردی میدم خدمتتون یه کاغذ معمولی بیشتر نیست .وبنده زمین فروختم به یه خانم خود طرفم در جریان کامل فروش زمین بوده زمین الان دست نفر سوم هست خوده طرف هم همه چی میدونه که ملک چند دست شده حالا بعداز ۱۰سال چون زمین بنام خانمم بوده شکایت کرده و شاکی شده فروش مال غیر انجام دادم .ازاینکه متن طولانی شده عذرخواهی میکنم .ولطفا راهنمایی ام کنید چطوری باید ثابت کنم که پولی بابت زمین پرداخت نکرده و مجبور بودم زمینم بفروشم .باتشکر

    پاسخ
  • دونفر درحین معامله با طرف خریدار بودن تو منزلم یکی بستگان نزدیکش اومده براش شهادت داده دونفر دوم حاضر نشده بیاد شهادت بده چون حضور داشته که هیچ گونه وجه نقدی ردبدل نشده بجای نفر دوم شاگرد مغازه اش آورده شهادت بده .

    پاسخ
  • هیچ گونه پول نقدی یا بین بانکی بحساب بنده وخانمم واریز نکرده حتی یه ریال تو این ۱۰سال فقط تنها برگ دست نویس خرید فروش دستش بوده شکایت علیه بنده وخانمم کرده فروش مال غیر

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-05-13 21:45

      با سلام
      با توجه به اینکه پرونده شما در حال رسیدگی است، اهمیت موضوع ایجاب می کند که مشاوره تلفنی (با پرداخت هزینه) دریافت نمایید

      پاسخ
  • محمد
    2023-05-21 23:45

    با سلام
    من در سال 99 صاحب یک واحد از یک‌مجتمع 24 واحدی بودم که همه باهم تصمیم به دادن ساختمان جهت مشارکت و نوسازی بودیم و این قرارداد مشارکت را در دفترخانه به رسمیت زده دذآن حین یکی از همسایه ها از امضای این قرار داد ممانعت نموده و امضا نکردند و این قرارداد پا در هوا ماند و بنده بعد از گذشت دو سال یعنی سال 1401 واحد خود را به شخص دیگری فروختم این اواخر مشارکت کنندگان نمیتوانند رضایت خریدار جدید واحد من را جلب کرده و میگویند چون تو قرار داد مشارکت امضا کرده بودی حق فروش آپارتمان خود را نداشتی و این مصداق فروش مال غیر است میخواستم بدونم آیا می توانند تز من شکایت کنند

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-05-25 22:00

      با سلام
      قرارداد مشارکت شما و تعهد سازنده می بایست در مدت مشخصی انجام پذیرد. با توجه به اینکه قرارداد شما در سال 99 منعقد شده و تاکنون پروژه شروع نشده است می تواند تفسیر بر انصراف از قرارداد توسط یکی از طرفین یا تمام طرفین در حین قرارداد باشد. ولی در صورتی که سازندگان بخواهند علیه شما شکایتی مطرح کنند برای بررسی دقیق تر موضوع با ما تماس بگیرید

      پاسخ
  • حسینی
    2023-05-24 14:52

    سلام، بنده شش دانگ آپارتمانی را از یک مالک سهیم در یک قرارداد مشارکت خریداری کردم. بعداً فهمیدم وی فقط میتوانسته 3/6 دانگ را معامله کند و 2/4 دانگ باقیمانده باید توسط سازنده معامله میشد، در واقع می بایست 2 فروشنده در مبایعه نامه وجود داشته باشد. در حال حاضر بین مالکین و سازنده اختلاف وجود دارد و پس از صدور پایان کار هیچ کدام دنبال کارهای اداری رفته اند و فروشنده هم مدعی است به تنهایی قادر به تنظیم سند نیست. آیا می‌توانم به جرم فروش مال غیر و کلاهبرداری از فروشنده شکایت کنم؟ در این حالت رد مال به قیمت مبایعه نامه انجام می شود یا به قیمت روز؟ با تشکر.

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-05-25 22:17

      با سلام
      قرارداد مشارکت سازنده و مالکین باید بررسی گردد و لزوماً معامله فروشنده با شما جرم نیست. در صورتی که فروش مال غیر اثبات گردد شما می توانید وجه خود را به نرخ روز مطالبه کنید. پیشنهاد می کنم اگر قصد انجام شکایت دارید مشاوره تخصصی و حضوری بگیرید

      پاسخ
  • محسن
    2023-06-03 14:43

    باسلام پدر من ی قطعه زمین مسکونی داشته که زده بنام من بعد از فوت پدرم عموم اون زمین رو فروخته به راهداری و الان ۱۶۰متر از۲۰۰متر زمین راه شده.قولنامه بابته اون زمین داریم،البته پدر من اون زمین رو از عموم خریده بود.دقیقا نمیدونم چه تاریخی فروخته.من بعد چند سال متوجه این کارش شدم.
    کشف الف به عهده فروشنده است،یعنی چی؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-06-05 14:27

      با سلام
      در صورتی که سند رسمی یا عادی به نام شما بوده باشد، می توانید علیه عمویتان طرح دعوا کنید. من حیث المجموع موضوع شما باید جهت اعلام نظر دقیق بررسی گردد

      پاسخ
  • مهدی
    2023-06-05 22:13

    با سلام و خسته نباشید
    یک نفر اومده زمین زراعی وارثتی ما را که ۴ بردار و ۴ خواهر و با مادرم هستیم از دو بردارمان با فریب یه معاوضه نامه نوشته و دوباره اون سند دستکاری کرده و بعد دیوار کشی کرده و زمین ما را فروخته و در یک سال شفاها به اون برادرام گفته بود که این دیوار کشی بر اساس تفاهم بوده و برای وراث شما درست میکنم ولی معلوم شد که همش دروغ بوده و به افراد دیگری فروخته است.حالا ما باید چیکار کنیم

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-06-13 00:26

      با سلام
      اگر چنانچه اموال شما بدون رضایت و اطلاعتان توسط سایر وراث به دیگری فروخته شده باشد، اگر خریدار مطلع از این موضوع باشد که مالکین دیگری وجود دارند، هر دو طرف معامله مرتکب جرم شده اند. ولی موضوع دیوار کشی ارتباطی به این موضوع ندارد

      پاسخ
  • سلام چهار ماه پیش ملکی رو از فردی خریدم که بدلیل وام بنیاد ملکش را بنام پدر زنش زده و مبایعه نامه در املاکی نوشته شده که براین امر واقف بود و تاکید داشت ملک اگرچه بنام پدرزن طرف هست،اما مالک اصلی و معنوی آن فرد فروشنده حاضر دربنگاه است.
    بعداز دادن ۲۰میلیون بیعانه و امضای مبایعه نامه توسط فروشنده و همسرش و بنده قرارشد که ظرف مدت ده روز در محضر حاضرشویم.
    اما چندروز بعد ادعای پشیمانی کرد و شفاها اعلام کرد که پدر زنش چون قانونا صاحب ملک است اجازه فروش نمیدهد.
    حال ایا میشود با شکایت از فرد فوق و همسرش بعلت فروش مال غیر،پدر زنش را تحت فشار قرار داد تا مبایعه نامه را امضا کند؟
    جزای این فرد و همسرش چیست و آیا علاوه بر استرداد مال رد شده،جریمه ای بنفع ما صادر خواهد شد؟

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-06-23 15:45

      با سلام
      بله شما می توانید علیه شخص یا اشخاصی که مبایعه نامه را به عنوان فروشنده امضا کرده اند ولی در واقع مالکیت نداشته اند، شکایت کیفری مطرح کنید

      پاسخ
  • رضایی
    2023-08-24 12:17

    سلام
    من امتیاز یک زمینی که قرار بود تعاونی شهرداری به یک کارمند بدهند خریدم
    بعد از دو سال کارمند شهرداری یا همون فروشنده گفته که شهرداری زمین ها را نداده
    و پول من را هم نداده
    یک چک ضمانت هم از طرف دست مشاور املاک داده که اون را به من نمیده
    آیا با شکایت حقم را میگیرم

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-08-25 14:52

      با سلام
      موضوع پس از بررسی مدارک و مبایعه نامه قابل اظهار نظر دقیق تر است ولی فروش زمین یا امتیازی که هنوز به صاحب آن تعلق نگرفته است می تواند از مصادیق فروش مال غیر باشد.

      پاسخ
  • سلام.بنده ملکی را پیش خرید نموده ام. شماره پارکینگ در مبایعه نامه مشخص نشده است ولی فروشنده طی اظهارنامه ای، شماره پارکینگ را به بنده اظهار نموده است. الان که سند آماده شده ، شماره پارکینگ آن با شماره پارکینگ اظهار شده متفاوت است. بنده متوجه شدم و فعلا تنظیم سند انجام نشده است. آیا در این شرایط می توان شکایت فروش مال غیر تنظیم نمود؟

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-08-25 14:50

      با سلام
      خیر؛ با توجه به اینکه فروشنده مالک پلاک ثبتی موضوع مبایعه نامه بوده است، تغییر محل پارکینگ واجد وصف مجرمانه نبوده و جرم نیست

      پاسخ
  • حامد
    2023-09-26 01:36

    با سلام من آپارتمانی خریدم با سند بعد از چند سال شخصی پیدا شد که گفت این خانه برای من هستش من از شما زودتر خریده بودم و دنبال سند نرفته بودم او می‌گفت تصادف کرده بودم و به کما رفته بود اون شخص با چند وکیل که گرفته بود توانست سند خانه من را باطل کند و برای خود سند بگیرد . من هم مجبور شدم وکیل بگیرم و پرونده من را قاضی فروش مال غیر به من داد و کارشناس برای قیمت خانه فرستاده ولی کارشناسی قیمت کمی گذاشته که من نمیتوانم با اون پول خانه بخرم لطفا به من بگوید که من میتوانم شکایت کنم و خسارت بیشتری از او شخصی که آن آپارتمان را به من فروخته شکایت کنم واقعا من اینجا ضرر میکنم . اینجا همه چی به نفع کلاهبردار تموم میشه

    پاسخ
    • گروه وکلای سایا
      2023-10-05 19:48

      با سلام
      تنها مسیر، مطالبه قیمت روز از طریق کارشناسی است. اگر به نظر کارشناس اعتراض دارید می توانید در مهلت قانونی به آن اعتراض کنید. لذا مسیر قانونی دیگری وجود ندارد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب سایت